Yekharid logo حساب کاربری


کدام لپ تاپ ها قابل ارتقا هستند؟

کدام لپ تاپ ها قابل ارتقا هستند؟

وقتی که صحبت از ارتقاء لپ تاپ به میان می آید و اینکه چه چیزهایی در لپ تاپ قابل ارتقا است بسیاری از مردم به ارتقا CPU، GPU، RAM و هارد دیسک فکر می کنند.

فهرست مطالب

  • چه چیزهایی در لپ تاپ قابل ارتقا هستند؟
  • آیا می توانم لپ تاپ را ارتقا دهم؟
  • چگونه بفهمیم که میتوانیم لپ تاپ خود را ارتقا دهیم ؟
  •  آیا ارتقا قطعات لپ تاپ ارزش دارد؟
  • کدام لپ تاپ ها قابل ارتقا هستند؟
  • چرا به لپ تاپ های قابل ارتقا نیاز داریم؟
  • چگونه تشخیص دهیم لپ تاپی که میخریم قابل ارتقا است یا خیر؟

وقتی که صحبت از ارتقاء لپ تاپ به میان می آید و اینکه چه چیزهایی در لپ تاپ قابل ارتقا است بسیاری از مردم به ارتقا  CPU، GPU، RAM  و هارد دیسک فکر می کنند. تا زمانی که این چهار عامل قابل ارتقا باشند آن لپ تاپ ها را میتوان لپ تاپ های قابل ارتقا نامید. ما در این مقاله با معرفی قطعاتی که در لپ تاپ قابل ارتقا هستند و معرفی چند مورد از لپ تاپ های قابل ارتقا با شما صحبت میکنیم و اینکه چرا به لپ تاپ های قابل ارتقا نیاز داریم. تا اخر مقاله با ماهمراه باشید.

چه چیزهایی در لپ تاپ قابل ارتقا هستند؟ 

قطعاتی که در لپ تاپ قابل ارتقا هستند

برای ارتقا دادن قطعات لپ تاپ باید ببینیم چه چیزهایی از لپ تاپ قابل ارتقا هستند که این گزینه ها شامل موارد زیر می باشند:
•    رم یا حافظه لپ تاپ
•    پردازنده لپ تاپ
•    کارت گرافیک لپ تاپ
•    هارد دیسک لپ تاپ
•    درایو نوری لپ تاپ
•    مادر برد لپ تاپ

ارتقای رم لپ تاپ

تغییر رم برای اکثر لپ تاپ ها بسیار آسان است. این باعث ارتقای حافظه لپ تاپ شما می شود و تقریبا همه لپ تاپ ها یک بار در طول زندگی به آن نیاز دارند. معمولاً یک لپ‌تاپ فقط یک یا دو اسلات RAM در دسترس دارد. گاهی اوقات یک اسلات رم یدکی دارد که قبلا توسط چیزی پر نشده است اگر اینطور است می توانید فقط رم جدید بخرید و قدیمی را حذف نکنید.
اگر لپ تاپ شما رم 4 گیگابایت یا کمتر دارد ارتقا به 8 گیگابایت ایده خوبی است. اگر فقط 2 گیگابایت یا کمتر دارید و لپ تاپ شما فقط برای استفاده سبک مانند ایمیل و پردازش کلمه باشد ممکن است با ارتقا به 4 گیگابایت از پس آن برآیید.

ارتقای پردازنده لپ تاپ

برخی لپ تاپ ها نه همه مدل‌ها به کاربر اجازه می‌دهند پردازنده خود را ارتقا دهند. به خصوص زمانی که نیاز به سرعت وجود دارد. این کاری نیست که بتوانید خودتان انجام دهید و به کمک یک تکنسین حرفه ای نیاز دارید.

ارتقای درایو نوری لپ تاپ

اگر می خواهید درایو داخلی دستگاه خود را حفظ کنید می توانید آن را با یک درایو نوری جایگزین کنید. این در درایو حالت جامد (SSD) ممکن است و تنها چیزی که نیاز دارید یک محفظه سازگار است که یک SSD در آن قرار گیرد. همچنین برای خرید درایو نوری لپ تاپ از یه خرید میتوانید اقدام کنید.
ارتقای کارت گرافیک لپ تاپ
اکثر دستگاه های لپ تاپ دارای گرافیک یکپارچه هستند. این باعث می شود تقریباً تغییر کارت گرافیک غیرممکن باشد. پردازنده‌های گرافیکی در اکثر رایانه‌ها به مادربرد لحیم می‌شوند. آنها غیر قابلارتقا هستند. با این حال، اگر باید یک GPU ارتقا یافته داشته باشید به فکر خرید یک لپ‌تاپ جدید باشید.
اگر لپ‌تاپ شما یک لپ‌تاپ با کارایی بالا است در این مورد مشکلی نخواهید داشت. شما به راحتی می توانید کارت گرافیک و شتاب دهنده گرافیک خود را برای عملکرد بهتر ارتقا دهید.

ارتقای هارد دیسک لپ تاپ

اکثر سازندگان، لپ تاپ های خود را به گونه ای طراحی کرده اند که به کاربران خود امکان ارتقا هارد دیسک را می دهد. شما همیشه می توانید هارد دیسک لپ تاپ خود را با یک هارد دیسک بزرگتر جایگزین کنید. اگر از هارد دیسک سنتی استفاده می کنید، می توانید لپ تاپ خود را با هارد دیسک SSD ارتقا دهید.

ارتقای مادر برد لپ تاپ

مادربرد گران ترین و با ارزش ترین قسمت دستگاه شما است. یک لپ تاپ ممکن است به دلایل مختلفی نیاز به تعویض مادربرد خود داشته باشد. با این حال همه چیز به مدل دستگاه شما بستگی دارد. برخی از لپ تاپ ها قطعات خود را به هم لحیم کرده اند.
جدا کردن چنین مادربردی مشکل است و برای باز کردن و رسیدن به مادربرد  باید توسط یک تکنسین حرفه ای ارتقا یابد.برای
بررسی قیمت مادربرد در وبسایت یه خرید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بیشتر بخوانید : لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر، کدام برا ی شما مناسب تر است ؟

آیا می توانم لپ تاپ را ارتقا دهم؟

لپ تاپ قابل ارتقا

هرچه لپ تاپ شما قدیمی تر باشد، احتمال اینکه قطعات قابل تعویض توسط کاربر داشته باشد، بیشتر می شود. لپ‌تاپ‌های جدیدتر معمولاً قطعاتی دارند که در جای خود چسبانده شده یا لحیم شده‌اند و به ابزارهای ویژه و تخصصی و حرفه‌ای برای تعمیر یا ارتقا نیاز دارند و در دراز مدت ممکن است خرید یک لپ تاپ جدید ارزش، وهزینه بیشتری داشته باشد.
شما میتوانید برای ارتقای قطعات سخت افزاری لپ تاپ و کامپیوتر خود از
فروشگاه اینترنتی یه خرید قطعات مناسب و عالی تهیه کنید.

چطور بفهمیم که میتوانیم لپ تاپ خود را ارتقا دهیم؟

 وقتی بعد چند سال استفاده مدام از لپ تاپ و انجام برنامه قوی و سخت کم کم احساس کنیم RAM ضعیف شده باشد و قدرت اجرای برنامه ها را نداشته باشد یا هارد دیسک قدیمی شروع به از بین رفتن کرده باشد زمان ارتقا لپ تاپ فرا رسیده است! اما به جای جایگزینی کل لپ‌تاپ، ممکن است بتوانید برخی از قطعات داخل آن را تعویض کنید تا بتوانید لپ تاپ خود راقابل استفاده کنید.

آیا ارتقا قطعات لپ تاپ ارزش دارد؟

بستگی به این دارد که عمر لپ تاپ شما چقدر است و چه مقدار می توانید هزینه کنید. اگر فقط یک یا دو سال از عمر لپ تاپ شما می گذرد و می خواهید سرعت سیستم خود را بهبود ببخشید ارزش آن را دارد که برخی از قطعات لپ تاپ را ارتقا دهید. اگر یک لپ تاپ دایناسور در دست دارید ارزش ارتقا قطعات را دارد.

کدام لپ تاپ ها قابل ارتقا هستند؟

لپ تاپ های قابل ارتقا

بهترین لپ تاپ ها همان هایی هستند که می‌توانید سال‌ها از لپ تاپ استفاده کنید و به شما کمک می‌کند تا بهترین کاربرد و استفاده را از لپ تاپ داشته باشد. از این گذشته لپ‌تاپ‌هایی که می‌توانید آن را ارتقا دهید سرمایه‌گذاری مناسبی برای افزایش طول عمر و مفید بودن دستگاه شماست. به طور کلی، ما به ارتقاء حافظه رم و درایو حالت جامد (SSD) اشاره می کنیم و در اینجا چند نمونه از لپ تاپ هایی که در سال 2022 قابل ارتقا هستند را به شما معرفی میکنیم:

Dell XPS 15

حافظه رم و حافظه SSD و همچنین کارت بی سیم قابل ارتقا هستند بنابراین راه های مختلفی وجود دارد که می توانید این رایانه قابل حمل فوق العاده را استثنایی تر کنید.
SSD اضافی وجود دارد که تمام فضای ذخیره‌سازی را می‌خواهید باقی می‌گذارد. در نهایت، XPS 15 یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های امروزی بازار باقی مانده است و ارتقای آن یک امتیاز قطعی است.
در نهایت برای
مقایسه قیمت رم لپ تاپ در وبسایت یه خرید میتوانید رم های بسیاری مشاهده کنید.

Lenovo ThinkBook 15p

فضای ذخیره سازی و رم در ThinkBook 15p را می توان به دلخواه ارتقا داد SSD  استاندارد، PCIe با ظرفیت 512 گیگابایت تقریبا سخاوتمندانه است اما نه تنها می‌توانید این درایو را ارتقا دهید بلکه یک اسلات خالی دوم نیز وجود دارد که آماده پذیرش M.2 SSD  دیگر است.
 ارتقاء رم نیز ساده است زیرا از حافظه های استاندارد SODIMM LPDDR4 استفاده می کند و دو اسلات برای استفاده وجود دارد.

Lenovo Legion 5i 15

این لپ تاپ قابلیت ارتقا در SSD، رم و درایو 2.5 اینچی را دارد
لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولاً نسبت به یک اولترابوک، صرفاً بر اساس اندازه بزرگ‌شان بیشتر قابل ارتقا هستند. اسلات SSD برای ارتقا به یک NVMe SSD با ظرفیت بیشتر قابل دسترسی است، رم را نیز به لطف استفاده از مموری‌های استاندارد SODIMM DDR4 ارتقا دهید و از درایو 2.5 اینچی برای تمام فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز خود استفاده کنید.

سرفیس پرو ایکس

لپ تاپ ها و تبلت های شخصی و کوچک به دلیل طراحی که دارند زیاد قابل ارتقا نیستند اما در لپ تاپ Surface Pro X  این امکان بیشتر است و نه تنها ویندوز شیک و باکیفیتی دارد بلکه دارای یک SSD قابل ارتقا است.

چرا به لپ تاپ های قابل ارتقا نیاز داریم؟

دلیل آن ساده است اگر یک لپ‌تاپ قابل ارتقا نباشد  بعد از سال‌ها استفاده دیگر نمی‌تواند نیاز شما را برآورده کند در صورت داشتن قابلیت ارتقا می‌توانید برخی از سخت‌افزارهای آن را ارتقا دهید تا دوباره عملکرد آن را افزایش دهید. این بسیار ارزان تر از خرید لپ تاپ جدید با کارایی بالا خواهد بود.
برخی از مردم قبل
خرید لپ تاپ می پرسند "آیا لپ تاپ می تواند 10 سال دوام بیاورد؟" در واقع، اگر یک لپ‌تاپ معمولی بتواند 5 تا 8 سال دوام بیاورد، یک لپ‌تاپ قابل ارتقا از طریق ارتقای سخت‌افزار نزدیک به 10 تا 15 سال دوام می اورد. در یک کلام لپ تاپ های قابل ارتقا ارزش خرید دارند.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید لپ تاپ مناسب برای کارهای گرافیکی

چگونه تشخیص دهیم لپ تاپی که میخریم قابل ارتقا است یا خیر؟

ارتقا لپ تاپ

اگر قصد خرید یک لپ تاپ قابل ارتقا را دارید، باید توجه داشته باشید که CPU یا GPU لپ تاپ لحیم شده است یا خیر؟ برخی از تولیدکنندگان این نکته را به شما خواهند گفت. اگر CPU یا GPU روی مادربرد لحیم شده باشد(مثلاً CPUهای اولترابوک ها معمولاً روی مادربرد لحیم می شوند) این لپ تاپ به معنای دقیق یک لپ تاپ قابل ارتقا نیستند.
با این حال، در بیشتر موارد، سازندگان به شما نمی گویند که آیا CPU یا GPU این لپ تاپ روی مادربرد لحیم شده است یا خیر. اگر چنین است، می توانید از جنبه های زیر قضاوت کنید:
•    اینکه آیا می توان CPU لپ تاپ را ارتقا داد به روش بسته بندی بستگی دارد. اگر CPU لپ تاپ از روش بسته بندی PGA استفاده می کند، این CPU قابل ارتقا و تعویض است. می توانید روش بسته بندی را از طریق برنامه نرم افزاریه CPU-Z  بررسی کنید.
•    از نظر پردازنده‌های لپ‌تاپ، مدل‌های CPU اینتل با حرف M در انتهای نام معمولاً در بسته‌های PGA هستند، در حالی که بقیه در بسته‌های BGA هستند و به مادربرد لحیم شده‌اند. این روش دیگری برای بررسی روش بسته بندی است.

سخن اخر
خرید لپ‌تاپ یک سرمایه‌گذاری جدی است و یکی از راه‌هایی که می‌توانید اطمینان کنید که لپ تاپ شما عمر بیشتری میکند خرید یک لپ تاپ قابل ارتقاست و در این مقاله با نکاتی که مطرح کردیم سعی کردیم شمارا در خرید لپ تاپ قابل ارتقا راهنمایی و کمک کنیم و همچنین در صورت بروز مشکل بتوانید این قطعات را ارتقا دهید.

سوالات متداول

چه چیزهایی در لپ تاپ قابل ارتقا هستند؟
رم یا حافظه لپ تاپ- پردازنده لپ تاپ- کارت گرافیک لپ تاپ- هارد دیسک لپ تاپ- درایو نوری لپ تاپ- مادر برد لپ تاپ
کدام لپ تاپ ها قابل ارتقا هستند؟
Dell XPS 15- Lenovo ThinkBook 15p- Lenovo Legion 5i 15- سرفیس پرو ایکس
چگونه تشخیص دهیم لپ تاپی که میخریم قابل ارتقا است یا خیر؟
به روش بسته بندی CPUبستگی دارد اگر روش بسته بندی آن PAGاست CPU قابل ارتقا است می توانید روش بسته بندی را از طریق برنامه نرم افزاری CPU-Z بررسی کنید.
روش دیگر برای بررسی اینکه لپ تاپ قابل تغییر است یا خیر مدل‌های CPU اینتل با حرف M در انتهای نام معمولاً در بسته‌های PGA هستند، در حالی که بقیه در بسته‌های BGA هستند و به مادربرد لحیم شده‌اند.

 

 

درباره samaneh afzali
پست های اخیر

نظر خود را با ما در میان بگذارید
Captcha

نظرات پیشین