Yekharid logo حساب کاربری


لپ تاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

لپ تاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه از لپ‌تاپ‌ها در تنظیمات مختلفی مانند محل کار، تحصیل، بازی کردن، مرور وب، چند رسانه‌ای شخصی و استفاده عمومی از رایانه خانگی استفاده می‌شود. تصور دنیا بدون لپ تاپ سخ

فهرست مطالب
•    لپ تاپ چیست ؟
•    لپ تاپ چه تفاوتی با دسکتاپ دارد؟
•    مزایا و معایب لپ تاپ
•    انواع لپ تاپ
•    شناسایی کاربردهای رایج لپ تاپ ها 

امروزه از لپ‌تاپ‌ها در تنظیمات مختلفی مانند محل کار، تحصیل، بازی کردن، مرور وب، چند رسانه‌ای شخصی و استفاده عمومی از رایانه خانگی استفاده می‌شود. تصور دنیا بدون لپ تاپ سخت است.

قبل از اینکه لپ تاپ وجود داشته باشد، رایانه ها بزرگ بودند و فضای زیادی را اشغال می کردند در طول زمان با تولید لپ تاپ کارها راحت تر انجام گرفتند و سال به سال لپ تاپ ها پیشرفت های زیادی میکردند تا اینکه امرزوه این لپ تاپ ها وجود دارد و همچنان در حال پیشرفت و آپدیت می باشد.در این مقاله با شما درباره لپ تاپ چیست و کاربرد آنها ، انواع لپ تاپ ها و تفاوت لپ تاپ با دسکتاپ با شما صحبت می کنیم.

لپ تاپ چیست ؟

لپ تاپ چیست؟

در جواب به سوال لپ تاپ چیست باید بگوییم لپ‌تاپ رایانه‌ای است که می توان به راحتی به مکان‌های مختلف حمل کرد و به آن کامپیوتر قابل حمل نیز می گویند. لپ تاپ می‌تواند مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و مجموعه‌ای از فایل‌ها را مانند رایانه شخصی اجرا کند.
 لپ‌تاپ دارای مانیتور، صفحه‌کلید، پد لمسی و بلندگوهای داخلی است و ممکن است با باتری قابل شارژ تغذیه شود.. و به دلیل ماهیت قابل حمل آن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
لپ‌تاپ‌ها بسیاری از اجزای ورودی/خروجی و قابلیت‌های یک کامپیوتر رومیزی، از جمله صفحه نمایش، در حالی که بسیاری از لپ تاپ ها دارای صفحه نمایش لمسی هستند، بلندگوهای کوچک، صفحه‌کلید، دستگاه ذخیره‌سازی داده، دستگاه‌های اشاره‌گر (مانند پد لمسی یا اشاره گر) را با یک سیستم عامل، ترکیب می‌کنند. پردازنده CPU واحد پردازش مرکزی(برای
بررسی قیمت پردازندهCPU در وبسایت یه خرید اطلاعات بیشتری کسب کنید .)حافظه ، اکثر لپ تاپ های مدرن دارای وب کم و میکروفون داخلی هستند،. لپ‌تاپ‌ها می‌توانند از باتری داخلی یا منبع تغذیه خارجی از آداپتور برق متناوب تغذیه شوند. مشخصات سخت افزاری، مانند سرعت پردازنده و ظرفیت حافظه، به طور قابل توجهی بین انواع، مدل ها و قیمت های مختلف متفاوت است.
عناصر طراحی، ضریب فرم و ساختار نیز می توانند بسته به کاربرد مورد نظر بین مدل ها به طور قابل توجهی متفاوت باشند.

شناسایی کاربردهای رایج لپ تاپ ها 

لپ تاپ چیست؟

اولین لپ‌تاپ‌ها عمدتاً توسط افراد تجاری استفاده می‌شد که نیاز به دسترسی و وارد کردن داده‌ها در زمان دوری از دفتر داشتند. استفاده از لپ‌تاپ‌ها به دلیل هزینه، وزن و قابلیت‌های محدود در مقایسه با دسکتاپ‌های ارزان‌تر، محدود بود.
امروزه لپ تاپ ها قیمت پایین تری دارند و قابلیت های بیشتری دارند.لپ تاپ درحال حاضر جایگزین واقعی برای کامپیوتر رومیزی است و شما می توانید در
فروشگاه یه خرید لپ تاپ های مناسبی را مشاهده کنید.

کاربردهای رایج لپ تاپ شامل موارد زیر است:

•    یادداشت برداری در مدرسه یا تحقیق در مقالات
•    ارائه اطلاعات در جلسات کاری
•    دسترسی به داده ها دور از خانه یا محل کار
•    انجام بازی یا تماشای فیلم در سفر
•    دسترسی به اینترنت در مکان های عمومی
•    ارسال و دریافت ایمیل در مکان عمومی
•    استفاده از لپ تاپ در نقاط بر اساس هدف

بیشتر بخوانید : چگونه به لپ تاپ رمز بدهیم ؟

لپ تاپ چه تفاوتی با دسکتاپ دارد؟

از آنجایی که لپ تاپ ها برای حمل و نقل طراحی شده اند، تفاوت های مهمی بین آنها و کامپیوترهای رومیزی وجود دارد. یک لپ تاپ دارای طراحی همه کاره است که دارای مانیتور داخلی، صفحه کلید، پد لمسی (که جایگزین ماوس می شود) و بلندگوها. این بدان معنی است که کاملاً کاربردی است، حتی زمانی که هیچ دستگاه جانبی متصل نیست. لپ‌تاپ نیز سریع‌تر راه‌اندازی می‌شود و کابل‌های کمتری مانع راه‌اندازی آن‌ها می‌شود.
شما همچنین باید گزینه ای برای اتصال یک ماوس معمولی، مانیتور بزرگتر و سایر لوازم جانبی داشته باشید. این اساسا لپ تاپ شما را به یک کامپیوتر رومیزی تبدیل می کند، با یک تفاوت اصلی: شما به راحتی می توانید اتصالات جانبی را جدا کنید و لپ تاپ را هر کجا که می روید با خود ببرید.

در اینجا تفاوت های اصلی که در لپ تاپ وجود دارد را برای شما بیان میکنیم:

لپ تاپ چیست؟

باتری: هر لپ تاپ دارای یک باتری است که به شما امکان می دهد از لپ تاپ در زمانی که به برق متصل نیست استفاده کنید. هر زمان که لپ تاپ را وصل می کنید، باتری دوباره شارژ می شود. یکی دیگر از مزایای داشتن باتری این است که در صورت قطع شدن برق، می تواند برق پشتیبان لپ تاپ را تامین کند.
آداپتور برق متناوب: یک لپ تاپ معمولا دارای یک کابل برق تخصصی به نام آداپتور برق متناوب است که برای استفاده با آن نوع لپ تاپ خاص طراحی شده است. شما می توانید برای
خرید مبدل برق لپ تاپ از طریق سایت یه خرید اقدام کنید.
پورت ها: اکثر لپ تاپ ها دارای همان پورت های موجود در رایانه های رومیزی (مانند USB) هستند، اگرچه معمولاً پورت های کمتری برای صرفه جویی در فضا دارند. با این حال، برخی از پورت ها ممکن است متفاوت باشند و ممکن است برای استفاده از آنها به آداپتور نیاز داشته باشید.
قیمت: به طور کلی، لپ‌تاپ‌ها نسبت به کامپیوترهای رومیزی با اجزای داخلی یکسان گران‌تر هستند. در حالی که ممکن است متوجه شوید که برخی از لپ‌تاپ‌های اولیه قیمت کمتری نسبت به رایانه‌های رومیزی دارند، اما معمولاً دستگاه‌های بسیار کم‌تری هستند.

انواع لپ تاپ

در حالی که انواع خاصی از لپ‌تاپ‌ها وجود ندارد، خرده‌فروشان معمولاً دسته‌هایی را برای مصرف‌کنندگان به آن‌ها می‌دهند تا به آنها کمک کنند تا لپ‌تاپ‌هایی را برای نیازهای خود پیدا کنند. برخی از برچسب هایی که ممکن است در یک خرده فروش پیدا کنید عبارتند از:

لپ تاپ ارزان

لپ‌تاپ‌های ارزان معمولاً برچسب‌های قیمت پایین‌تری دارند، سخت‌افزاری با عملکرد پایین‌تر، و ذخیره‌سازی و حافظه کمتری برای افرادی که فقط محاسبات اولیه مانند چند ساعت مرور اینترنت، پخش فیلم یا نوشتن برخی مقالات را انجام می‌دهند، دارند.

لپ تاپ روزمره

لپ تاپ های روزمره ممکن است عملکرد کمی بالاتر با فضای ذخیره سازی و حافظه بیشتر برای افرادی که بیشتر از یک کاربر ارزشمند از رایانه استفاده می کنند، داشته باشند. این ممکن است شخصی باشد که از لپ‌تاپ برای محل کار یا مدرسه استفاده می‌کند اما برای برنامه‌های سه بعدی مانند 3d Max یا بازی به قدرت پردازش و ذخیره‌سازی قابل توجهی نیاز ندارد.

لپ تاپ بازی

لپ‌تاپ‌های گیمینگ دارای کارت‌های گرافیکی سه‌بعدی موبایلی متوسط تا رده بالا و پردازنده‌هایی هستند که برای اجرای بازی‌های گرافیکی فشرده طراحی شده‌اند و در عین حال می‌توانند تمام کارهای دیگری که از رایانه‌ها انتظار می‌رود را انجام دهند.

لپ تاپ حرفه ای

لپ‌تاپ‌های هدفمند حرفه‌ای دارای کارت‌های گرافیکی هستند که برای استفاده‌های استودیویی مانند ایجاد و رندر گرافیک سه‌بعدی، تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده‌ها یا دیگر کاربردهای حرفه‌ای فشرده طراحی شده‌اند. آن‌ها پردازنده‌های سطح بالا، حافظه بیشتر و فضای ذخیره‌سازی بیشتری برای رسیدگی به بارهای کاری سخت خواهند داشت.

مزایا و معایب لپ تاپ

مزایای لپ تاپ

1.    قابل حمل بودن 

لپ تاپ چیست ؟

مزیت اصلی لپ تاپ در مقایسه با کامپیوتر ثابت، تحرک آن است. سبک وزن، اندازه جمع و جور، باتری داخلی لپ تاپ به آن اجازه می دهد به سادگی از یک مکان به مکان دیگر حرکت کند. بسیاری از مدل‌ها اغلب در پارک، کافه، یا در حین ماشین استفاده می‌شوند.
2.    دسترسی به اینترنت 
دسترسی به اینترنت دومین مزیت برای افزایش تقاضای لپ تاپ است زیرا قدرت دسترسی به وب را از طریق فناوری بی سیم Wi-Fi فراهم می کند.
3.    محصول نهایی
استفاده از لپ تاپ بدون هیچ دستگاه اضافی ساده است. همه چیز مانند صفحه کلید خود، ماوس داخلی (تاچ پد)، بلندگوهای داخلی، میکروفون داخلی، بسیاری از لپ‌تاپ‌ها دوربین داخلی دارند در خود لپ تاپ جا دارند.
4.    کاربرد آفلاین 
از آنجایی که لپ تاپ می تواند به صورت آفلاین، از باتری خود کار کند، بنابراین نیازی به اتصال از برق نیست.

بیشتر بخوانید : چگونه به لپ تاپ وای فای وصل کنیم ؟ [ آموزش گام به گام ]

معایب لپ تاپ

1.    عدم ارتقاء مکرر 
ارتقاء لپ تاپ ها به دلیل طراحی یکپارچه آنها دشوار است. تنها قطعاتی که ارتقا خواهند یافت عبارتند از هارد دیسک و حافظه، زیرا این تنها قطعاتی هستند که در دسترس کاربر هستند. تعمیرش خیلی سخته از آنجایی که هر لپ تاپ طراحی و ساخت اختصاصی خود را دارد، ارتقاء آنها دشوار است.
برای
استعلام قیمت هارد اینترنال در یه خرید اطلاعات بیشتری کسب کنید.
2.    قیمت بالاتر 
لپ تاپ ها در مقایسه با رایانه شخصی گران هستند، زیرا قطعات کوچکتر مورد نیاز لپ تاپ گران هستند.
3.    مشکل در سفارشی سازی 
لپ تاپ گزینه ای برای شخصی سازی مطابق با نیازهای فرد ارائه نمی دهد. لپ تاپ فقط به حافظه و درایو دیسک سیستم دسترسی دارد. دسترسی به اجزای مقابل مانند پردازنده ها، کارت های گرافیک و سیستم های خنک کننده آسان نیست. بنابراین، هنگامی که یکی از اجزای غیر سفارشی‌سازی لپ‌تاپ منسوخ می‌شود، باید با
خرید لپ تاپ به سیستم پیشرفته تری دسترسی پیدا کنید.
4.    بسیار ناامن 
لپ‌تاپ‌ها معمولاً به دلیل هزینه سنگینشان و قابل حمل بودن به سرقت می‌روند. سارقان ممکن است از داده های کسب و کار دزدیده شده یا داده های شخصی سوء استفاده کنند که بسیار خطرناک خواهد بود. 
5.    دوام کمتر
لپ‌تاپ‌ها به لطف قابلیت حمل بالا، بیشتر در معرض فرسودگی هستند. اجزای لپ‌تاپ مانند لولاهای صفحه نمایش، چفت‌ها و جک‌های برق به لطف استفاده معمولی به تدریج مستعد خراب شدن هستند.

سخن آخر

با ظهور فناوری های جدید در این عصر تکنولوژی، لپ تاپ ها هر روز قدرتمندتر و کاربردی تر می شوند. با توجه به اندازه جمع و جور، لپ‌تاپ‌ها عملکرد بهتری نسبت به رایانه‌های رومیزی دارند و به افراد اجازه می‌دهند کارهای محاسباتی را از هر کجا و در هر زمان انجام دهند.


سوالات متداول

لپ تاپ چیست ؟
لپ‌تاپ رایانه‌ای است که می توان به راحتی به مکان‌های مختلف حمل کرد و به آن کامپیوتر قابل حمل نیز می گویند و می‌تواند مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و مجموعه‌ای از فایل‌ها را مانند رایانه شخصی اجرا کند.
انواع لپ تاپ ها کدام است ؟
لپ تاپ ارزان - لپ تاپ روزمره - لپ تاپ بازی - لپ تاپ حرفه ای
کاربردهای رایج لپ تاپ چیست ؟
یادداشت برداری در مدرسه یا تحقیق در مقالات- ارائه اطلاعات در جلسات کاری- دسترسی به داده ها دور از خانه یا محل کار- انجام بازی یا تماشای فیلم در سفر- دسترسی به اینترنت در مکان های عمومی - ارسال و دریافت ایمیل در مکان عمومی - استفاده از لپ تاپ در نقاط بر اساس هدف.

درباره samaneh afzali
پست های اخیر

نظر خود را با ما در میان بگذارید
Captcha

نظرات پیشین