Yekharid logo حساب کاربری


بررسی دوربین عکاسی کانن و سونی از کیفیت عکس تا ساختار

بررسی دوربین عکاسی کانن و سونی از کیفیت عکس تا ساختار

برای بیش از یک دهه است که کانن مقام بیشترین فروش دوربین عکاسی با لنز قابل تعویض را از آن خود کرده است، اما امروزه سونی نیز در حال پیشرفت است و به تازگی به برند

برای بیش از یک دهه است که کانن مقام بیشترین فروش دوربین عکاسی با لنز قابل تعویض را از آن خود کرده است، اما امروزه سونی نیز در حال پیشرفت است و به تازگی به برند شماره یک دوربین های فول فریم در سال 2019 تبدیل شده است. هنوز هم کانن به طور کلی پیشتاز میدان است، اما رقابت این دو برند شانه به شانه پیش می رود.

مطرح کردن این سوال که کدام شرکت دوربین های بهتری تولید می کند، تفاوتی با موضوع اپل در مقابل اندروید ندارد و پاسخ دقیقاً به فرد پرسشگر برمی گردد. اگر عکاسی هستید که به منظره یاب نوری نیاز دارید، DSLR  مخصوص شماست و همانطور که می دانید کانن استاد DSLR است. اما اگر به دنبال بهترین عملکرد در یک دوربین بدون آینه هستید، باید سونی را انتخاب کنید. کانن در سال 2018 با EOS R وارد تولید کلاس دوربین های بدون آینه تمام فریم شد، اما هنوز هم در این بخش سونی پیشتاز است.

در پایان باید بگوییم که تفاوت های بین این دو برند زیاد نیست و اینکه چه خواسته ای از دوربین عکاسی دارید، پایان دهنده جنگ بین این دو برند است. در اینجا مواردی آورده شده است که باید در مقایسه دو برند کانن و سونی و قبل از خرید دوربین جدید یا حتی تغییر از برندی به برند دیگر در نظر بگیرید، اما قبل از آن می خواهیم یک موضوع مهم را با شما در میان بگذاریم.

 دوربین عکاسی کانن و سونی

دوربین فقط یک ابزار است

اگر بهترین ابزارهای نقاشی را به شخصی که نقاشی بلد نیست و یک ابزار معمولی و پیش پا افتاده را به یک نقاش خوب بدهید، چه اتفاقی می افتد؟ چه کسی نقاشی بهتری می کشد؟ همین سوال در زمینه عکاسی نیز معتبر است. آیا اگر دوربین بهتری داشته باشید، لزوماً به این معنی است که عکس بهتری خواهید گرفت؟ بگذارید بحث را اینگونه مطرح کنیم. آیا دوربین واقعاً مهم است؟ برای بیشتر افرادی که از دوربین برای ثبت عکس های فوری خانوادگی استفاده می کنند، دوربین مهم نیست. برای یک عکاس آماتور یا علاقه مند به عکاسی، دوربین تا حدودی مهم است و برای یک عکاس حرفه ای که از راه عکاسی امرار معاش می کند، انتخاب بهترین دوربین از اهمیت بالایی برخوردار است. اما باز هم اگر یک دوربین معمولی را به یک عکاس خوب بدهید، به احتمال زیاد او می تواند از آن به طور کامل استفاده کند و تصاویر عالی ای را ثبت کند. با این حال، هیچ عکاسی تمایل به ادامه کار با تجهیزات رده پایین ندارد، زیرا او می داند که دوربین خوب به او کمک می کند تا بهترین نتایج را بدست آورد.

تاریخچه و معرفی شرکت هر دو دوربین عکاسی کانن و سونی

کانن در اصل در سال 1933 راه اندازی شد(با نام کوانون). این شرکت در ابتدا بر روی اپتیک تمرکز داشت، اما به سرعت در زمینه تولید و توسعه دوربین ها نیز مشهور شد. در طول تاریخ شرکت کانن در چندین موفقیت مختلف تکنولوژیکی، از اضافه کردن فیلم به دوربین های ثابت گرفته تا هماهنگ سازی فلش، اولین بوده است. نام EOS که هم در دوربین های DSLR کنونی و هم در دوربین های بدون آینه یافت می شود، به سال 1987، یعنی زمانی که کانن ارتباط الکتریکی بین دوربین و لنز را برقرار کرد، و به این دو ابزار امکان داد تا داده ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، بازمی گردد.

امروزه کانن هم دوربین های معمولی و هم دوربین های حرفه ای، از دوربین های کامپکت گرفته تا DSLR و همچنین دوربین های بدون آینه، را تولید می کند. این شرکت همچنین دارای مجموعه ای از دوربین های فیلمبرداری معمولی و سینمایی، چاپگرها و فناوری هایی در بخش های اداری، بهداشتی و صنعتی است.

سونی 13 سال پس از کانن راه اندازی شد؛ اما دوربین های این شرکت خیلی دیرتر و در دهه 1980 روانه بازار شدند. برخلاف کانن(و نیکون)، سونی کار خود را با فیلم شروع نکرد. اولین دوربین سونی با نام Mavica، آنالوگ، اما الکترونیکی بود. این شرکت پس از چندین سال انتظار سرانجام سری CyberShot (که هنوز هم پیشینه اصلی دوربین های کامپکت سونی است) را در سال 1996 روانه بازار کرد. اما همواره تاریخچه تولید دوربین کوتاهتر لزوما چیز بدی نیست. این شرکت همواره به سرعت در حال پیشرفت بوده است و احتمالاً این سرعت در پیشرفت تا حدودی به این دلیل است که این شرکت مجبور به تکمیل و توسعه محصولات پیشین خود نبود و فرصت داشت تا از ابتدا در عرصه دوربین های بدون آینه نوآوری ایجاد کند. سونی طی چند سال گذشته دوربین هایی با ویژگی های مختلف را به بازار عرضه کرده است و محصولات جدید آن اغلب چشمگیر بوده اند.

وسایل الکترونیکی سونی بیش از سایر کمپانی های تولیدکننده دوربین در دسته بندی های مختلفی قرار دارند و نام سونی در همه زمینه ها از سیستم های بازی ویدیویی گرفته تا تلویزیون ها، هدفون ها، تلفن های هوشمند و روبات ها می درخشد. بله درست است، سونی یک خط تولید پیشرفته از دوربین های فیلمبرداری و دوربین های سینمای حرفه ای را نیز در اختیار دارد.

خرید  دوربین عکاسی کانن و سونی

سری دوربین های فعلی دو برند

کانن در حال حاضر بیش از دوازده DSLR مختلف دارد که در مدل های مبتدی تا حرفه ای طبقه بندی شده اند. DSLR های کانن با سری مقرون به صرفه تر Rebel مانند EOS Rebel T7i و Rebel SL3 شروع می شوند. در سری های رده بالایRebels ، دوربین هایی مانند EOS 77D و EOS 90D را مشاهده خواهید کرد که از همان سنسورهای APS-C استفاده می کنند، اما امکان کنترل و سفارشی سازی بیشتری نسبت به سری اقتصادی Rebel دارند. مدل های تک مانند Canon EOS-1D X Mark II وD5 Mark IV از سنسورهای فول فریم بزرگتر استفاده می کنند و مشتریان حرفه ای تر را هدف قرار می دهند.

خط تولید دوربین های بدون آینه کانن به دو سری EOS M که از سنسورهای APS-C  استفاده می کند، برای مبتدیان و EOS R فول فریم برای علاقه مندان و افراد حرفه ای تقسیم شده است. جدیدترین دوربین بدون آینه این برند EOS RP که یک مدل تمام فریم سطح ابتدایی که ارزان ترین دوربین فول فریم جدید ساخته شده تا کنون است، می باشد. این دو سیستم از پایه های مختلف لنز که با یکدیگر سازگار نیستند، استفاده می کنند و به همین دلیل ارتقا از EOS M به EOS R  دشوار است.

برای عکاسانی که خواهان خرید دوربین کوچکتر هستند، خط تولید Canon’s PowerShot انواع مختلف دوربین های کامپکت را ارائه می دهد. سری G ، مانند PowerShot G1 X Mark III ، برای ایجاد کیفیت بهتر تصویر از سنسورهای بزرگتری استفاده می کند، در حالی که مدل های ارزان تری مانند SX و ELPH بیشتر مناسب مشتریان عام هستند.

سونی DSLR ندارد. اما SLT دارد، که شبیه به همان سیستم است اما از آینه شفاف و منظره یاب الکترونیکی استفاده می کند. سونی دیگر زمان زیادی را صرف توسعه SLT نمی کند، اما با این وجود برخی از ویژگی های رقابتی مانند عملکرد سریع در آن به چشم می خورد. در حال حاضر، سونی سه مدل A99 II ، A77 II و A68 را در این سری تولید می کند.

خط تولید دوربین های بدون آینه سونی جایی است که شرکت بر روی آن متمرکز شده است. سری A7 و A9 از سنسورهای فول فریم استفاده می کنند. A7  مدل اصلی، A7R  مدلی با وضوح بالا و A7S کاربران خواهان فیلم برداری را هدف قرار می دهد. A9 و در حال حاضر A9 Mark II   دوربینی متمرکز بر عملکرد است که عکاسان ورزشی حرفه ای را در بازار هدف خود جای داده است. دوربین های بدون آینه APS-C سونی با قیمتی مشابه A6400 عملکرد مشابهی را ارائه می دهند. برخلاف دوربین های EOS M و R کانن، سنسور برش و مدل های فول فریم سونی شبیه به پایه Sony E ساخته شده اند، بنابراین می توانید از همان لنزها استفاده کنید.

دوربین های کامپکت سری RX100 و RX10سونی نیز به همان اندازه شناخته شده هستند، زیرا این دوربین ها یک سنسور یک اینچی، که بزرگتر از آنچه که در بیشتر کامپکت ها دیده ایم را در خود جای داده اند. سری RX100 جمع و جورتر است، در حالی که RX10 یک دوربین به سبک پل است و زوم بسیار قوی تری دارد. سونی دوربین های کامپکت دیگری هم تولید می کند، اما دوربین های RX همانی است که بسیاری دنبالش هستند.

خرید آنلاین  دوربین عکاسی

کیفیت تصویر در دوربین عکاسی کانن و سونی

اگرچه تفاوت هایی در نحوه پردازش تصاویر توسط دوربین های مختلف وجود دارد، اما بینندگان نمی توانند تشخیص دهند که شما توسط سونی عکاسی کرده اید یا کانن(اهمیتی هم ندارد). عکس خوب، خوب است.

این گفته ما بدان معنا نیست که بین کیفیت تصویر دوربین های دو برند تفاوتی وجود ندارد. علم رنگ- نحوه پردازش نور قرمز، سبز و آبی توسط دوربین- در برندهای مختلف متفاوت است. اگرچه کیفیت رنگ سلیقه ای است، اما بسیاری می گویند که کانن دارای رنگ های واقع گرایانه تر و عملکرد بهتری در زمینه رنگ پوست است. (این موضوعی است که سونی برای بهبود آن در A6100 و A6600 جدید تلاش کرده است.) اما علم رنگ فقط برای JPEG های داخل دوربین کاربرد دارد. هنگام عکسبرداری با فرمتRAW ، علم رنگ معنی ندارد. در اینجا، کیفیت عکس به علم رنگ نرم افزار ویرایش تصویر دوربین مانند Adobe Lightroom یا Skylum Luminar  برمی گردد. هنوز هم می توان گفت که برای JPEG های داخل دوربین، ممکن است یک برند نتیجه بهتری را ایجاد کند، اما این بسیار سلیقه ای است.

تفاوت های بصری ای وجود دارد که تجزیه و تحلیل دقیق کیفیت تصویر می تواند آن ها را نشان دهد. به عنوان مثال، آزمایش های DxOMark نشان می دهد که سنسورهای سونی محدوده دینامیکی بیشتری نسبت به کانن دارند. اما این اعداد همیشه کل داستان را بیان نمی کنند و ممکن است تفاوت واقعی چندان قابل توجه نباشد. بدون شک هم با دوربین سونی و هم با دوربین کانن، تصاویر خارق العاده ای ثبت می شوند. مثل همیشه باید بگوییم که مهارت عکاس بیش از دوربین اهمیت دارد.

عملکرد  دوربین عکاسی کانن و سونی

کدام برند دوربین فوکوس خودکار بهتری را ارائه می دهد؟ کانن در دوربین های بدون آینه و DSLR های خود هنگام استفاده در حالت نمایش زنده، از فناوری ای به نام Dual Pixel Autofocus یا DPAF استفاده می کند. این نوعی فوکوس خودکار تشخیص فازی است، که بسیار سریع و دقیق می باشد. یکی از مزایای سیستم کانن تعداد نقاط فوکوس ممکن با بیش از 5000 EOS R  است.

سونی نیز در دوربین های بدون آینه خود از تشخیص فاز استفاده می کند و گرچه ممکن است دوربین های آن به اندازه دوربین های مجهز به نقاط فوکوس، با کیفیت نباشد، اما سونی سال های زیادی را صرف اصلاح سیستم فوکوس بدون آینه خود کرده است. آخرین دوربین های سونی به لطف سیستمی به نام Real-Time Tracking و Real-Time Eye AF که قابلیت تشخیص و ردیابی سوژه عالی ای را ارائه می دهند، شهرت خاصی پیدا کرده اند. این بهترین و قابل اعتمادترین فوکوس خودکاری است که در دوربین های بدون آینه دیده ایم.

از نظر سرعت، سونی برتری نسبی دارد. دوربین A9 II این برند نه تنها با 20 فریم در ثانیه پیروز میدان است، بلکه دوربین های پایین رده و متوسط ​​آن نیز دارای مشخصات چشمگیر در زمینه عکسبرداری مداوم هستند. حتی دوربین سطح پایین A7 III نیز دارای نرخ فریم 10 فریم در ثانیه است. در حالی که دوربین ورزشی EOS 1D X Mark II کانن می تواند با سرعت 14 فریم در ثانیه عکس بگیرد، دوربین های بدون آینه این برند بسیار کندتر هستند. EOS R با حداکثر سرعت 5 فریم در ثانیه با فوکوس خودکار مداوم عکس برداری می کند.

 دوربین عکاسی کانن

طراحی

قرارگیری دکمه ها، رابط های منو و ارگونومی در انتخاب دوربین مناسب مهمتر از آن است که تصور کنید. گرچه این موضوع تا حد زیادی سلیقه ای است، اما به طور کلی، ما طراحی دوربین های کانن را ترجیح می دهیم. رابط کاربری و منوی سونی اغلب پیچیده تر است؛ بخشی از این امر مربوط به گزینه های تصویربرداری بیشتر موجود در دوربین های سونی(خصوصاً برای تنظیمات فیلم برداری) است. وقتی صحبت از این می شود که کدام برند طراحی بهتری دارد، همه چیز به احساسی که شما از در دست گیری دوربین دارید، برمی گردد.

لنزهای  دوربین عکاسی کانن و سونی

از آنجا که سونی سابقه کمتری در تولید دوربین هایی با قابلیت تعویض لنز دارد، طبیعتا لنزهای کمتری را نیز برای انتخاب و استفاده در اختیار کاربر قرار می دهد، اما باز هم تعداد مناسبی از لنزهای تولید برند سونی در بازار موجود هستند. سونی اکنون تمام لنزهای اصلی ای که بیشتر عکاسان به دنبال آن ها هستند، را ارائه می دهد. ممکن است فقط لنزهای مخصوصی، مانند تغییر شیب، در مجموعه سونی وجود نداشته باشد.

کانن ممکن است هنوز لنزهای زیادی برای سیستم های بدون آینه خود نداشته باشد، اما لنزهای DSLR  آن به راحتی و بدون افت عملکرد و کیفیت با دوربین های سری M و R سازگار هستند. این ویژگی استفاده از سابقه اپتیک ده ساله کانن را برای این دوربین های جدید فراهم می کند.

اما این تمام ماجرا نیست. می توان لنزهای DSLR کانن را بر روی دوربین های بدون آینه Sony استفاده کرد، و اگرچه ممکن است به دلیل نیاز به آداپتورهای خاص، برخی از لنزها قابل استفاده نباشند، اما باز هم این یک روش مفید برای استفاده از بیشتر لنزها بر روی دوربین های سونی است.

 دوربین عکاسی سونی

قیمت دوربین عکاسی کانن و سونی

سونی و کانن به عنوان رقبای اصلی، اغلب از نظر قیمت گذاری دوربین های هم رده نزدیک به هم هستند، اما باز هم تفاوت هایی به چشم می خورد. به عنوان مثال قیمتEOS R  بیشتر از A7 III است. با وجود کوچکتر بودن دوربین های بدون آینه، گاهی قیمت گذاری، جدای از ابعاد است. به عنوان مثال Canon EOS M5، ارزان تر از Sony A6400 است.

در زمینه لنزها، سونی گرانترین برند است، اگرچه مقایسه قیمتی در این زمینه بسیار دشوار است. دو لنز با مشخصات مشابه ممکن است از ساختارهای نوری بسیار متفاوتی استفاده کنند. حتی اینگونه است که امکان دارد شما یک لنز 50 میلی متری f / 1.4 را با قیمتی مناسب پیدا کنید، در حالی که ممکن است لنز دیگری با همین مشخصات قیمت بالاتری داشته باشد. مورد دیگری که باید در نظر گرفت این است که محبوبیت و قدمت کانن باعث محبوبیت بیشتر لنزهای کانن در مقایسه با لنزهای سونی شده و در نتیجه فروش بیشتر باعث کاهش هزینه ها می شود. قیمت خرید دوربین کانن و سونی را در فروشگاه یه خرید بررسی کنید.

آیا برنده مشخصی وجود دارد؟

مقایسه کانن در مقابل سونی بازی ای است که در آن هیچکس برنده نمی شود. وقتی صحبت از دوربین های بدون آینه می شود، سونی دارای ویژگی های بیشتری، مانند تثبیت کننده داخلی و فوکوس خودکار بهتر است. اما کانن دارای DSLR های بهتر و تنوع لنز بیشتری است.

ابتدا، با تعیین ویژگی هایی که برای شما مهم هستند، مانند سرعت، فوکوس خودکار، فیلم، ارگونومی یا قیمت، و نوع دوربینی که به دنبال آن هستید ، شروع کنید. سپس مدل های مشابه هر دو برند را مقایسه کنید. سپس بررسی کنید که مدل و برندی که انتخاب می کنید، لنزهای مورد نظر شما را داشته باشد. و در آخر باید بگوییم که حضور فیزیکی در فروشگاه، برای در دست گرفتن و بررسی دوربین ها از نزدیک ایده بسیار خوبیست.

راهنمای خرید دوربین عکاسی

باز هم باید بگوییم که به دوربین خود به عنوان ابزار کارتان فکر کنید. بدون داشتن مهارت های فنی و خلاقیت بالا، مهم نیست که از چه دوربینی استفاده می کنید، زیرا هرگز نمی توانید عکس خوبی ثبت کنید. بخوانید، بیاموزید، یاد بگیرید و یاد بگیرید، سپس آزمایش کنید و زیاد عکاسی کنید. این تنها راه برای عکاس شدن است. ابزارهای عکاسی زیادی که برایتان بی فایده هستند را دور خود جمع نکنید. به محض اینکه عکاس بهتری شوید، خواهید فهمید که برای کسب بهترین نتیجه به چه چیزهایی نیاز دارید. برای خرید دوربین عکاسی به فروشگاه یه خرید مراجعه کنید و لیست قیمت دوربین های موجود را با هم مقایسه کنید.

درباره فرزانه پاشایی
فرزانه

مهندس آیتی گرایش برنامه نویسی وب. عاشق سئو و رتبه اول گوگل ;)

پست های اخیر

نظر خود را با ما در میان بگذارید
Captcha

نظرات پیشین