Yekharid logo حساب کاربری


مقایسه و بررسی قطعات کامپیوتر

مقایسه و بررسی قطعات کامپیوتر

برای اینکه یک کامپیوتر با کاربری داشته باشیم که کار ما را در هر زمینه ای اعم از اداری ، خانگی و گیمینگ راه بیندازد باید از خرید کیس کامپیوتر مورد نیاز خودمان

برای اینکه یک کامپیوتر با کاربری داشته باشیم که کار ما را در هر زمینه ای اعم از اداری ، خانگی و گیمینگ راه بیندازد باید از خرید کیس کامپیوتر موردنیاز خودمان از لحاظ مختلف مثل رم، سی پی یو، مانیتور، مادربرد و حتی پاور مطمئن باشیم تا در مواقع ضروری کار ما را لنگ نگذارد.

خرید قطعه برای کامپیوتر نیازمند بررسی اولیه ست چراکه باید در زمینه های مختلف اطلاعات بیشتری داشته باشید تا بتوانید تصمیم درست را بگیرید.

در این مقاله میخواهیم درباره قطعات مهم کامپیوتر به شما اطلاعات ارائه کنیم و بهترین های هرکدام را به شما معرفی کنیم پس در ادامه همراه باشید. کامپیوترها از قطعات ریز و درشت زیادی تشکیل شده اند که مهم ترین آنها عبارتند از:

 

کیس کامپیوتر

کیس کامپیوتر

کیس کامپیوتر یک جعبه برای تجمیع تمام قطعات کامپیوتر در یک محفظه است تا بتواند به خوبی سیستم کار خود را انجام دهد. اکثر کاربران از رایانه های رومیزی برای ارتقای سیستم استفاده میکنند بااینکه لپتاپ ها هم طرفداران خودش را هم دارد.

اکثر کاربران برای کامپیوترهای دسکتاپ وقت زیادی را صرف بررسی قطعات و بررسی قیمت خرید قطعات کامپیوتر مختلف آن میکنند اما به کیس آن توجهی نمیکند چراکه فقط آنرا یک پوسته میبنند که دربرگیرند قطعات سخت افراریست.

کیس علاوه بر تجمیع باید برای خنک کنندگی هم راهکارهایی داشته باشد، به عنوان مثال منافذ خروجی و ورودی مناسب برای فن ها به همراه تعداد جایگاه مناسب برای درج فن. در حال حاضر بهترین کیس کامپیوتر را شرکت Green  میزند که طرح های آن به قدری زیبا و مدرن است که سلیقه های عمومی و گیمینگ را میتواند درگیر خودش کند.

 

پاور کامپیوتر

پاوربانک

پاور کامپیوتر وظیفه برق رسانی به سیستم را دارد و یکی از قطعات مهم در هر کیس به حساب می آید. در کنار هزینه برای انتخاب گرافیک و رم مناسب، باید به پاور هم توجه ویژه کنید. البته پاورها انواع و اقسام مختلفی از لحاظ برق رسانی دارند و این موضوع باعث میشود تا قیمت های مختلفی هم داشته باشند.

برای اینکه به بهترین قیمت پاور کامپیوتر دست پیدا کنید، باید نقد و بررسی های مختلف را درباره پاورها داشته باشید و علاوه بر این موضوع باید با یک متخصص هم مشورت های لازم را انجام دهید چراکه میزان ولتاژی که یک پاور میتواند به کیس برساند متغییر بوده و اگر کم یا زیاد شود میتواند روی عملکرد قطعات کامپیوتر به صورت مستقیم تاثیر گذاشته و حتی برخی از قطعات را به سمت سوختگی هم هدایت کند.

منبع تغذیه باکیفیت و قدرت کافی میتواند روی عملکرد و قابلیت اطمینان دستگاه شما تاثیر مثبت بگذارد و از آنطرف یک منبع تغذیه بی کیفیت یا با قدرت پاین میتواند باعث هنگ کردن سیستم یا کاهش عملکرد آن به طور قابل توجهی بشود.

بهترین برند تولیدکننده پاور، شرکت GREEN میباشد که پاورهای با جنس بسیارعالی و باکیفیت تولید میکند و در سراسر دنیا خواهان خودش را دارد.

 

مادربرد

مادربرد

مادربرد کامپیوتر، برد اصلی کامپیوترست که قطعات اصلی کامپیوتر مثل رم، بایوس و سی پی یو روی آن سوارد بوده و دارای درگاه های مختلف ارتباطی می باشد. مادربرد اصلی ترین بخش یک کامپیوتر به حساب می آید و کنترل اصلی آن به عهده سی پی یو بوده که با قسمت های مختلف ارتباط میگیرد.

مادربرد هم مثل پاور و کیس یکی از مهمترین قطعات در کامپیوتر به حساب می آید و قیمت گذاری روی آن بسته به جنس و برند میتواند متفاوت باشد. باید این نکته را در نظر بگیرید که بهترین قیمت مادربرد را زمانی میتوانید به آن برسید که بررسی های زیادی را انجام داده باشید و از منابع مختلف آنرا استعلام کرده باشید.

انتخاب مادربرد را میتوان یکی از مهم ترین تصمیمات هنگام ارتقا یا سیستم بستن درنظر گرفت که انتخاب ما میتواند یک تاثیر بسیار مستقیم برعملکرد فعلی سیستم و انعطاف آن هنگام ارتقا بگذارد و قابلیت های فعلی یک کامپیوتر همگی به مادربرد آن بستگی دارد.

حال در ادامه به بررسی برندهای محبوب مادربرد در جهان میپردازیم:

ازراک (ASRock)

هرچند که ازراک سهم بازار مهمی را در بازار کارت گرافیک به خودش اختصاص داده اما بازار مادربرد را هم به خود اختصاص داده و این شرکت تایوانی با مسیر استقلالی که در پیش گرفته است، توانسته تا مادربوردهای باکیفیتی را تولید و روانه بازارهای جهانی کند.

در سال های اخیر، اختلاف قیمت محصولات این شرکت با برندهای دیگر کاهش پیدا کرده اما به خاطر اینکه مادربردهای نوآورانه و رده بالا را تولید میکند همچنان حرف های زیادی برای گفتن دارد ولی نباید از معایب آن هم غافل شد.

مهمترین ایرادی که به مادربردهای ازارک گرفته میشود، نرم افزار کنترل RGB بوده که مادربرد X570 Taichi یکی از بهترین های این شرکت است و مشکل RGB را به خوبی حل کرده است.

ام اس آی (MSI)

برند MSI جزو شناخته شده ترین در صنعت کامپیوتر و لپتاپ هست و با آن کم و بیش آشنایی داریم. باوجود اینکه این برند محصولات ضعیف و رده پایین دارد، اما هنوز هم محبوبیت خودش را حفظ کرده و این دلیل محبوبیت را میتوان قدرت این برند در حفظ سلیقه های مختلف دانست که از آماتور تا حرفه ای را به خودش اختصاص داده است.

مادربرد B450 TomhawkMAX یکی از نمونه‌ های خوب برای اثبات قدرت MSI در تولید محصولی با کیفیت بسیار بالا و با قیمتی بسیار پایین به حساب می آید.

ایسوس (ASUS)

ایسوس هم مثل MSI یکی از برندهای شناخته شده و قدیمی بازار کامپیوتر و لپتاپ به حساب می آید ولی وجه تمایز این کمپانی تایوانی نسبت به سایر برندها در اینست که تمرکز خودش را روی تولید مادربردهای باکیفیت و کارایی بالا گذاشته و در بخش طراحی سرمایه گذاری سنگینی را کرده است.

مادربرد X570 TUF Gaming Plus یک نمونه بسیار خوب از توانایی ایسوس در ترکیب طراحی و عملکرد بالا است. ایسوس نه تنها در بخش مادربرد بلکه دربخش های دیگر هم به خوبی وارد شده و نشان داده که میتواند بهترین دربازار جهانی باشد.

 

هارد دیسک

هارد دیسک

هارددیسک وظیفه ذخیره سازی اطلاعات مهم ما به همراه برنامه های مهمی که هرروز باآنها سروکار داریم را برعهده دارد. وقتی میخواهیم تنظیمات مختلفی مثل ویرایش فیلم، بازی کامپیوتری یا پخش موزیک انجام بدهیم، اینجاست که نقش هارددیسک پررنگتر از قبل شده و باعث میشود تا در سرعت کارها تاثیرگذاری دیده بشود.

همانظور که میدانیم، هارددیسک ها به دو نوع هارد معمولی و SSD تبدیل میشوند که نوع SSD از سرعت بسیار بالاتری برخوردار هستند که یک سری ویژگی مهم در هاردها وجود دارد که قبل از خرید باید به آن توجه کرد:

  • ظرفیت هارددیسک: اکثر کامپیوترهای شخصی از هارددیسک هایی با ظرفیت 512گیگابایت به بالا استفاده میکنند و هارددیسک علاوه براینکه سرعت در انجام کار دارد، باید به اینکته هم توجه کرد که ظرفیت هارددیسک باید به گونه ای باشد که بتوان از آن برای ذخیره سازی اطلاعات هم استفاده کرد.
  • نوع و ابعاد هارد: هارددیسک ها در انواع مختلفی از سایزها عرضه و روانه بازار میشوند که ممکن است مصرف انرژی مختلفی داشته و بسته به حافظه کش میتواند نوع کاربری مختلفی را داشته باشد. پس یکی از فاکتورهای مهمی که در خرید هارددیسک باید به آن توجه کرد، نوع و اندازه آنست.
  • سرعت دورانی: سرعت دورانی هارددیسک های امروزی 5400 دور دقیقه بوده و میتواند به 7200 یا حتی 10000دور در دقیقه هم برسد که این میزان بسته به نوع کاربری که از هارد ما انتظار داریم میتواند فرق کند. اگر نوع کاربری ما عمومی باشد مثل خانه و اداره، سرعت دورانی 5400 هم میتواند کار مارا به خوبی راه بیندازد و اگر کار گیم یا رندر فیلم های باحجم بالا انجام میدهیم قطعا دوران 7200 یا 10000 نیازست.
  • رابط هارددیسک: هارددیسک ها از رابط های IDE کابل پهن و کابل SATA استفاده میکنند که ساتا جدیدترین نوع آن به حساب می آید و نسبت به IDE ها سرعت بیشتری را دارد. ساتا میتواند از 1.5گیگابیت بر ثانیه تا 6گیگابیت بر ثانیه هم برسد. کابل ساتا هم نسل های مختلفی دارد و هم اکنون ساتا3 در بازار موجودست که بیشترین سرعت را داراست. پس اگر سرعت بالاتر مدنظر دارید باید از کابل SATA3 استفاده کنید.
  • بافر در هارددیسک: حافظه بافر یا حافظه کش روی هارددیسک میتواند اطلعات را به طور موقتی روی این حافظه ذخیره کرده و درصورتیکه پردازنده به اطلاعات آن نیاز داشت، باسرعت بیشتری آنرا در اختیار قرار دهد. حافظه هارددیسک های امروزی حداقل 8مگابایت کش را دارند.

 

کارت گرافیک

کارت گرافیک

کارت گرافیک را قطعه ای مهم میتوان دانست که تمام زیبایی و لذت انجام کار با کامپیوتر برعهده این قطعه مهم است. اگر کارت گرافیک خوبی روی سیستم سوار باشد، تصاویری که به نمایش در می آید یا فیلم هاییکه میتوان روی سیستم دید به قشنگ ترین شکل ممکن انجام میگیرد ولی اگر ضعیف باشد مجبور هستید تا باکیفیت پایین آنرا مشاهده کرده و از آن استفاده کنید.

خرید کارت گرافیک یک کار پیچیده به حساب می آید ولی دلایل مهمی وجود دارد که میتواند باتوجه به مدل و برند این موضوع فرق کند. کارت گرافیک تاثیر مستقیمی روی تجربه کاربری استفاده از سیستم میگذارد، پس باید حتما روی آن تحقیق درست کرده باشید.

 

پردارنده

پردارنده

خرید سی پی یو کامپیوتر مثل کارت گرافیک خیلی مهم و حیاتی به حساب می آید. اگر مادربرد را اسکلت یک سیستم بدانیم، پردازنده را باید مغز کامپیوتر دانست، چراکه بسیاری از کارهاییکه کامپیوتر انجام میدهد تحت تاثیر و قدرت پردازنده است.

سی پی یو باید به جای سیستم فکر کند و به موقع تصمیم بگیرد، پس مهم ترین موضوعی که باید در انتخاب سی پی یو رعایت کنیم اینست که محصولی را از برندی بگیریم که باتوجه به نیاز ما باشد و با بودجه ماهم سازگاری داشته باشد.

بسیباری از کارهاییکه با سیستم ها انجام میدهیم ممکن است با سی پی یو های باکاربری معمولی به راحتی انجام بگیرد، اما برای پردازش های سنگین تر مثل بازی و رندر فیلم نیاز داریم تا از پردازنده هایی استفاده کرد که مختص این کار هستند چراکه اگر به غیر این نوع پردازنده ها که برای کاربری سنگین هستند، از بقیه استفاده کنیم میتواند یک تجربه کاربری بد را برای ما به جای بگذارد.

 

حافظه دستیابی تصادفی یا رم

رم

رم یا حافظه دستیابی تصادفی یک بخش مهم از کامپیوتر به حساب می آید که برای نگه داری موقتی اطلاعاتی که کاربر میخواهد از آن استفاده کند استفاده میشود و تا زمانیکه سیستم روشن باشد یا برنامه توسط کاربر نبسته باشد، در این حافظه میماند.

هرچه کامپیوتر رم بیشتری را در اختیار داشته باشد، برنامه های بیشتری را به طور همزمان میتواند اجرا کند و در این صورت عملکرد رم بسیار به ظرفیت آن بستگی دارد و درنهایت اگر ظرفیت کم باشد باعث میشود تا کامپیوتر از حالت معمولی کارکرد خودش خارج بشود.

اگر بخواهیم یک مثال مشابه بزنیم، میز و کاغذ را در نظر بگیرید، اگر میز کوچکی داشته باشید (اینجا منظور رم کمتر است) به خاطر فضای کمی که دارید نمیتوانید تعداد زیادی کاغذ (اجرای برنامه های مختلف) را در دستور کار خود قرار بدهید و زمانیکه فضای کافی وجود نداشته باشد باید کاغذهای اضافی را زیر میز گذاشته و دائما برای دسترسی به آنها به زیر میز مراجعه کنید.

به چه مقدار رم در کامپیوتر نیاز داریم؟

این سوال بسته به نوع استفاده شما از سیستم دارد و عموما دسته بندی های زیر میتواند یک کارکرد کلی از میزان ظرفیت رم در اختیار شما قرار دهید:

  • 2گیگابایت: معمولا در تبلت های اقتصادی دیده میشود و درحال حاضر در سیستم های رده پایین و حتی اقتصادی این میزان رم دیگر کارایی ندارد.
  • ۴گیگابایت: بیشتر در لپتاپ های اقتصادی باقیمت مناسب قرار دارد و برای وبگردی، تماشای فیلم یا استفاده های اداری مثل ورد و اکسل کارایی دارد.
  • ۸گیگابایت: برای ویندوز و مک او اس خیلی عالیست اما بازهم نمیتوان روی اجرای بازیهای سنگین در این رنج از رم حساب جدی باز کرد!
  • ۱۶گیگابایت: ایده آل برای کارهای حرفه ای و بازی های سنگین!
  • ۳۲گیگابایت و بیشتر: برای کارهای سنگین مثل رندر فیلم، کارهای سه بعدی و پردازش های سنگین در بازیهای ویدئویی گرافیکی استفاده میشود.

 

درایوهای نوری

درایوهای نوری

درایوهای نوری مثل CD و DVD یا بلورِی میتوانند دیسک های مختلف را بخوانند، هرچند که درایوهای نوری به خاطر وجود فلش مموری، هاردهای SSD و هاردهای اکسترنال کارایی خود را از دست داده اند اما بازهم در برخی از مشاغل کارایی دارد.

درحال حاضر DVD و بلوری بیشترین کارایی را دارد و دیگر CDها کارایی آنچنانی ندارند، درایوهای نوری از طریق کابل SATA  به سیستم وصل شده و نیاز به کابل برق ساتا هم دارند. وقتیکه دیسکی داخل درایو قرار میگیرد، مثل هارددیسک شروع به چرخش کرده و لنز باحرکت زیر دیسک اقدام به خواندن اطلاعات در دیسک مورد نظر میکند.

درباره سعید شجاعی
سعید

دیجیتال مارکتر

پست های اخیر

نظر خود را با ما در میان بگذارید
Captcha

نظرات پیشین